top of page
אולי יעניין אותך גם

נכתבו לאחרונה

תגיות
אין עדיין תגים.
  • Facebook - Grey Circle
  • YouTube - Grey Circle
  • Pinterest - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

התאחדות קונג פו וין צ'ון בישראל - מאמרים ורשמים

הקשר בין צ'י קונג לקונג פו


צ'י קונג וקונג פו, התאחדות קונג פו וין צ'ון בישראל

בבתי ספר רבים אנחנו פוגשים שיעורים בצ'י קונג ובקונג פו כחלק מהמערכת שלמה של אימונים. בחלקם הם מעורבים באותו שיעור ובחלקם מופרדים.


לכאורה, סגנון העבודה בשיעורים אלה הינו שונה וחיפוש הקשר ביניהם מעלה לא מעט שאלות אצל מתאמנים מתחילים וותיקים כאחד. על מנת ליצור שפה משותפת, נתחיל בהגדרה קצרה של המושגים הבסיסיים עליהם אשען בפיתוח הרעיון.


צ'י קונג, ניתן לפירוש כטיפוח אנרגיית החיים, הצ'י.

שורשי הצ'י קונג הונבטו יחד עם שחר הרפואה הסינית לפני אלפי שנים. לתרגול צ'י קונג יש מטרות רבות כגון איזון צ'י בגוף וריפוי, מדיטציה בתנועה ופיתוח תכונות אישיות.

תרגילי צ'י קונג משלבים בדרך כלל נשימות ותנועות יחסית איטיות אך מכוונות כאשר הכל עובד בסנכרון וממוקד מטרה. לאחר תרגול צ'י קונג מרגישים בדרך כלל רפויים, רגועים ומלאי אנרגיה.


ביצוע נכון של תרגילי צ'י קונג מאפשר למתרגל להכיר את המושג "צ'י", להבינו ולהתחיל לשלוט בו. במהלך תרגול צ'י קונג חווים עליית ריכוז צ'י וירידתו, ועם הזמן לומדים להפיק תועלת מכל מצב. פיתוח יכולת עבודה מודעת עם צ'י היא רק אחד השלבים בתהליך ההיכרות עם המנגנונים הנסתרים של הגוף.


במהלך תרגול צ'י קונג נחשפים לצדדים נוספים של הצ'י, כגון היכולת להגן על החיים עצמם. בתרגולי צ'י קונג מדגישים תמיד חשיבות של תנועה חופשית על מנת לאפשר זרימה חופשית של צ'י. כאשר מתקיים התנאי, מגע בין גוף המתרגל לאדם או חפץ זר יגרום לריכוז הצ'י בנקודת המגע ויגן מפני נזקים.

זהו אחד החיבורים הראשוניים שניתן לעשות בין תרגול צ'י קונג לקונג פו.


צ'י קונג בתוך הקונג פו



קונג פו ניתן לתרגם כתרגול מעמיק.

כאשר משתמשים במונח זה במערב, אנחנו בדרך כלל מתכוונים לאומנות לחימה סינית שמקורה בשאולין. קיימים סגנונות רבים של קונג פו, חלקם שמים דגש על עבודה פנימית ורכות, וחלקם על עבודה חיצונית וקשה.

בבית ספר שלנו, מתקיימים שיעורים נפרדים לתרגול קונג פו (בסגנון וין צ'ון) וצ'י קונג. השיעורים מתבססים על אותם עקרונות, אך מטבעם התרגילים במהלך האימונים שונים.

בהרבה מקרים עולה השאלה האם יש חשיבות לתרגול צ'י קונג, והאם או איך זה תורם לאימוני קונג פו?

מהנסיון שלי (ושל רבים אחרים) לא כדאי להפריד בין האימונים תפיסתית, מאחר ויישום ההבנות מאימוני צ'י קונג באימוני קונג פו משנה את הביצועים מהותית.

מקונג פו אנחנו לומדים את התרגילים הפורמליים ויישומם. צ'י קונג מאפשר לנו לפרק את התנועות למרכיבים הכי בסיסיים שלהן, לחקור אותן, ולאחר הבנת התוכן לגשת מזווית חדשה לתנועות המוכרות לנו מקונג פו וליצוק לתוכן תוכן חדש.

בעזרת שילוב שני צדי המטבע, מבינים יותר טוב איך אפשר להיות רך אך עוצמתי, איך אפשר להתמודד עם כוח נגדי ויחד עם זאת להישאר רפוי ולא להיפגע, ואיך לבצע תנועה בצורה נכונה על מנת לשתף את כל הגוף ולהגביר את העוצמה.

כמובן, כפי שציינתי לעיל, צ'י קונג וקונג פו מבוססים על אותם עקרונות, ותרגול אחד מהם בלבד נותן מספיק חומר למחשבה ואפשרויות להתפתחות; אך שילוב התרגולים, ללא ספק מאפשר התקדמות מהירה יותר.

מתוך היכרות שלי עם הפילוסופיה הסינית הייתי מתארת את הקשר ביניהם כך: צ'י קונג הוא יין, וקונג פו הוא יאנג. הם משלימים אחד את השני, וביחד הופכים את התרגול של אומנות לחימה לשלמה.

bottom of page